Tri mentalne navike koje odvajaju najbolje radnike od prosječnih

Bez autora
Jun 25 2025

Marcus vodi tim od osam direktnih saradnika, a Jennifer je njegova najbolja zaposlena.

Dok se ostalih sedam članova tima muče da zadatke završe na vrijeme i u skladu s njegovim očekivanjima, Jennifer izgleda kao da briljira u svemu što joj se zada. Postavlja pitanja kada joj nešto nije jasno i uvijek priznaje greške. Kad god neko iz tima pogriješi, Marcus poželi da može klonirati Jennifer još sedam puta i sebi uštedjeti nerviranje.

Zvuči poznato?

Možda ne možete klonirati svoje najbolje radnike, ali možete pomoći svom timu da usvoji misaone navike ljudi poput Jennifer i razvije vještinu odgovornosti. U NeuroLeadership institutu godinu dana su istraživali kako izgledaju misaoni procesi kod ljudi koji su izuzetno odgovorni. Iz te analize izdvojile su se tri ključne navike: usklađivanje očekivanja, djelovanje s namjerom i preuzimanje uticaja.

Drugim riječima, odgovorni ljudi jasno znaju šta im je zadatak, rade fokusirano i namjerno, i uče iz rezultata – bilo pozitivnih, bilo negativnih.

Kada ljudi primjenjuju ove navike u svakodnevnom radu, govorimo o proaktivnoj odgovornosti. Ona se suprotstavlja kaznenom pristupu (gdje strah i krivica dominiraju) i permisivnom stilu (gdje se problemi ignorišu u nadi da će nestati sami od sebe). Proaktivni pristup podrazumijeva razvoj, preuzimanje vlasništva nad zadacima i učenje iz grešaka.

1. Uskladi očekivanja

U timovima sa niskom odgovornošću često postoji nesklad između očekivanja. Menadžer misli jedno, zaposleni drugo – razočaranje i gubitak povjerenja su neminovni.

U mozgu, neispunjena očekivanja aktiviraju signale greške – nivo dopamina opada, pada motivacija, javljaju se frustracija i bijes. Kada su očekivanja jasno usklađena, mozak bilježi “nema greške”, dopamin ostaje stabilan i povjerenje se učvršćuje.

Usklađivanje očekivanja uključuje privremenu sinhronizaciju moždane aktivnosti između sagovornika – oboje procesuiraju informacije na gotovo isti način. Zato je važno da prije početka rada sve potencijalne nejasnoće budu razjašnjene.

Taktika: Podstaknite tim da komunicira u stilu SSG – sažeto, specifično i velikodušno. Umjesto “Pošalji mi izvještaj do 17h”, bolje je: “Pošalji mi izvještaj do 17h po istočnoameričkom vremenu, u PDF formatu.” Ovakva komunikacija gradi jasnoću, povjerenje i produktivnost.

2. Djeluj s namjerom

Nakon što su očekivanja sinhronizovana, zaposleni mora preuzeti odgovornost da zadatak realizuje na najvišem nivou. Najefikasniji radnici to rade tako što povezuju konkretni zadatak sa višom svrhom.

Svrha stvara motivaciju. Kada znamo zašto nešto radimo, spremniji smo da damo maksimum. Unutrašnje nagrade poput osjećaja postignuća daleko su snažnije od spoljašnjih (npr. novac ili status). Učinkoviti ljudi intuitivno pronalaze smisao u radu – i zato uspijevaju.

Oni rade promišljeno, ne brzopleto, provjeravaju svoje pretpostavke i izbjegavaju kognitivne prečice koje vode pogrešnim zaključcima, prenosi Investitor me.

Taktika: Povežite zadatak sa ličnim razvojem zaposlenog. Možda mu pomaže da stekne novu vještinu ili doprinese nekom važnom cilju firme. Postavljajte pitanja tipa “Zašto ti je ovo važno?” kako bi osjetili veće vlasništvo nad radom.

3. Preuzmi utjecaj

Odgovornost ne znači samo da je nešto urađeno – već i kako je to uticalo na ostatak sistema. I najbolje namjere mogu proizvesti neželjene posljedice. Pravi lideri i zaposleni prepoznaju taj utjecaj i spremni su da prilagode plan ako nešto ne funkcioniše.

Proaktivna odgovornost zahtijeva mentalitet rasta – uvjerenje da greške nisu znak nesposobnosti, već prilika za učenje. Najefikasniji ljudi ne zadržavaju se predugo na neuspjehu ili uspjehu – već fokusirano idu ka sljedećem cilju.

Taktika: Kada stvari ne idu po planu, ključno je vješto preuzeti odgovornost. To podrazumijeva: priznanje greške, objašnjenje kako ćete je ispraviti i traženje sugestija od drugih. Takav pristup čuva povjerenje i stvara kulturu rasta.

Demistifikovanje odgovornosti

Zahvaljujući ovim navikama, Marcus sada zna kako da pomogne svom timu da izgradi odgovornost kao vještinu. Jeniffer možda ima talenat, ali ono što ona radi nije magija – već dosljedno praćenje principa koje potvrđuje i neuroznanost.

Za razvoj ovih navika potrebni su vrijeme i fokus. Ali kada ih tim usvoji, biće u stanju da ispuni ili nadmaši očekivanja u svemu što radi. Rezultat? Veća efikasnost, jači tim i manje stresa za menadžera.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik